De Mergelweg bestaat uit drie te onderscheiden gedeeltes, waar verschillende zaken spelen:
(1) Tussen de vijfsprong en de laan van Brunswijk is de weg eerder opnieuw ingericht en is er betaald parkeren ingevoerd.
Bewoners geven over het algemeen aan dat ze vinden dat er ondanks de herinrichting vaak te hard wordt gereden. Vooral voor kinderen is dat gevaarlijk. Zeker tijdens de spits is het er druk met doorgaand sluipverkeer. Ook de vijfsprong wordt dan als onoverzichtelijk en gevaarlijk ervaren. Men vraagt zich af of er geen zebrapaden kunnen komen (is 30km zone). Er wonen veel mensen langs de Mergelweg en drempels zorgen voor geluidsoverlast door remmend en optrekken verkeer.
(2) Tussen de laan van Brunswijk en het café Den Dolhaart liggen vooral sportvelden, het parkeren is er gratis.
Hier is vooral de overdaad aan parkerende auto's een probleem. Omdat het parkeren hier gratis is, staan er veel langparkeerders. De sportvelden trekken veel bezoek aan dat ook vaak per auto komt. Als oplossing ziet men een mix van maatregelen: Maak lang parkeren onmogelijk, beperkt het gratis parkeren tot max. 2 of 3 uur (schijfparkeren) of voer betaald parkeren in.
Daarnaast vraagt men zich af of de sporters niet ook, wat sportiever, anders dan met de auto kunnen komen. Blijft natuurlijk het probleem van b.v. bezoekende voetbalclubs (bussen). Druk zal het er altijd wel blijven.
Bizar vindt men het feit dat de parkeerplaatsen aan de laan van Brunswijk leeg blijven, omdat daar betaald parkeren is ingevoerd.
De lage frequentie van het openbaar vervoer helpt ook niet mee om mensen voor iets anders dan de auto te laten kiezen. Een rigoreuze optie zou zijn om het aantal sportclubs aan de Mergelweg te verminderen.
Bewoners langs dit deel van de Mergelweg hadden naast het parkeren, ook nog wat andere opmerkingen: Langs het laatste deel zijn dubbele lantaarnpalen geplaatst. Omdat de aangrenzende huizen hoger liggen, schijnen die recht in de woonkamers. Men zag daarom liever gewone lantaarnpalen, die alleen op de weg gericht zijn (4 stuks). Juist bij het milieustation vond men de verlichting weer wat mager.
Natuurmonumenten heeft het hellingbos achter de huizen deels gekapt, waardoor de erosie toeneemt. Men vraagt zich af of er opnieuw beplant wordt.
De renovatie van veel van de huizen Langs dit deel van de Mergelweg heeft erg langs geduurd, dat heeft bewoners gestoord.
Als serieus probleem wordt de drugsproblematiek gemeld: Er wonen een paar drugsgebruikers langs dit deel van de weg, dat leidt ook tot handel in drugs waardoor de sfeer in de buurt latent agressief kan worden. Dit wordt gezien als een probleem waar toch echt hulp van de overheid bij nodig is.
(3) Tussen het café en de Belgische grens is de Mergelweg vooral een landelijk weggetje dat steeds intensiever gebruikt wordt door recreanten. De weg is smal en door het grote snelheidsverschil tussen auto's en andere gebruikers wordt de weg door velen als onveilig ervaren.
De meeste mensen vinden de voorgenomen reconstructie van dit deel van de weg een logisch en goed idee. Een enkeling vraagt zich af of de parkeerdruk bij de sportvelden hierdoor niet verder zal toenemen.
Iedereen merkt op dat goede communicatie samen met serieuze handhaving de enige manier is om dit plan te laten slagen. De wegversmalling aan het begin ziet met liever iets verderop, richting Schark, omdat remmende en optrekkende auto's geluidsoverlast genereren.
Speeltuin de Merregelhoof
Iedereen vindt de renovatie van de speeltuin een goed idee. Sommigen hopen dat Natuurmonumenten het er niet “te braaf” gaat maken. De Merregelhoof is iconisch voor de buurt en iedereen vindt het voortbestaan van groot belang.
Verkeer
Veel verkeersproblematiek hangt samen met een gebrek aan handhaving. Flitspalen en meer communicatie ziet men vaak als oplossing.
Coen van der Gugten