GroenLinks heeft met enige verbazing kennis genomen van de drukte rondom gestalde fietsen in de binnenstad. Natuurlijk moet er geen sprake zijn van gevaarlijke situaties, maar daarvoor bestaat gewoon handhavingsbeleid. Het feit dat we steeds meer fietsen in de stad zien, is een teken dat het beleid om mensen te stimuleren op de fiets de stad in te gaan, werkt! "En daar moeten we verdikkeme hartstikke trots op zijn", aldus fractievoorzitter Gert-Jan Krabbendam namens GroenLinks Maastricht.
Er wordt hard aan gewerkt om dat succesvolle beleid nog verder door te zetten, met in 2017 onder meer de opening van een schitterende ondergrondse parkeerplaats voor fietsers onder het stationsplein, de inrichting van de Mergelweg als fietsstraat en een volledig op mobiliteitsbewustzijn gerichte autoloze zondag. En er zijn nog zat goede ideeën die we verder kunnen toepassen. In een ingezonden brief in De Limburger werd afgelopen week geopperd om een P-route voor fietsers in te zetten, om fietsers te helpen een parkeerplaats te vinden, wanneer stallingen overvol zijn. Een schitterend idee.
Het draait erom dat we in te toekomst anders gaan kijken naar wie we voorrang geven in de binnenstad. Op iedere aan een auto vergeven parkeerplaats kunnen immers wel twaalf fietsen staan. Of vier scootmobielen. Of twee schimmels.
Om de analogie van de universiteitsstad te gebruiken: het is tijd dat Maastricht van een stad met fietsen een echte fietsstad wordt. En daarvoor is een autoluwe binnenstad noodzakelijk, wat GroenLinks betreft liever vandaag dan morgen.