Mirjam Depondt (Woonpunt) benadrukte het zoeken van een balans tussen wonen, werken en recreëren. Een leegloop van bewoners uit het centrum is niet goed voor de leefbaarheid. Maar de grote toeloop van toeristen is niet meer terug te draaien, dat is een gevolg van politieke keuzes uit het verleden. Bij het winkelaanbod is vooral ingezet op bovenregionaal toerisme.
Khanny Jongen belichtte de kant van de ondernemers en gaf aan dat er weliswaar piekmomenten zijn, maar dat de ondernemers die ook broodnodig hebben. Haar argument dat klanten gekochte waar van de winkel meteen de auto in zouden moeten kunnen brengen, werd door de meeste aanwezigen als niet meer van deze tijd bestempeld. Los van het argument van de slechte luchtkwaliteit hoeven auto's echt niet meer vlak bij winkels te komen, men kan immers ook laten bezorgen. Het feit dat de ondernemers nu serieus over gezamenlijke stadsdistributie denken, werd door de aanwezigen met grote instemming aangehoord. "Eindelijk", verwoordde iemand uit de zaal wat menigeen dacht, "daar wordt al 20 jaar over gesproken."
Henk van de Voort, die namens de denktank "Vrienden van de Binnenstad Maastricht" aan het panel deelnam, kon maar tot één conclusie komen: auto's zullen onontkoombaar de stad uit moeten. Leefbaarheid en luchtkwaliteit vragen daar om. Een gemiste kans dat er nog niet zo lang geleden parkeergarages langs de randen van het centrum gebouwd zijn. De Vrijthofgarage moet gesloten worden voor toeristen en alleen nog gebruikt worden voor mensen die beroepshalve in de stad moeten zijn.
Dat laatste werd volmondig beaamd door Marlène Hameleers van buurtplatform Kommelkwartier. Deze buurt voelt als geen ander de druk van de toegenomen stroom autoverkeer richting stad, dwars door hun buurt.
Volgens Van de Voort is een goed voorzieningenniveau, een diverse, veilige en schone omgeving een trekpleister bij uitstek. Bewoners van het Jekerkwartier benadrukten meer evenwicht tussen economische functie en woonfunctie die hun inziens nu verstoord is. Platform Kloar Loch legde nog eens de nadruk op parc en walk/bike/ride voorzieningen.
Fractievoorzitter Gerdo van Grootheest van GroenLinks sloot de avond af met de conclusie dat het een goed debat geweest was en dat bij een onderwerp dat mensen zo aan het hart gaat, de politiek moet zoeken naar evenwicht tussen de verschillende functies en de neveneffecten daarbij moet wegen. Tot slot een oproep aan de inwoners: laat uw stem horen! Bij de behandeling van de evenementennota ligt die mogelijkheid er nog.