Over enkele maanden gooien de Missisippi en de Smokey hun trossen los om te vertrekken naar een nieuwe bestemming. Geen coffeeshopboten meer op de Van Hasseltkade. En wat gebeurt er daarna met dit uniek plekje in hartje Maastricht? Gaan we hier flaneren? Of wordt het een parkeerplaats? Misschien ontstaat er wel een wekelijkse boekenmarkt? De Maastrichtse GroenLinks-fractie is er eigenlijk al uit. Deze plek biedt geweldige mogelijkheden om te werken aan een betere bereikbaarheid van onze binnenstad; dit is een prachtige aanlegplaats voor een nieuwe Parkeer & Vaar route, de Maasbus.
De bereikbaarheid van de binnenstad blijft een probleem, er wordt steen en been geklaagd. Zo is ook de discussie over de Vrijthofgarage opnieuw opgelaaid. De GroenLinks-fractie heeft destijds tegen de hernieuwde openstelling van de garage als bezoekersgarage gestemd. Wij vinden het Vrijthof geen plaats om auto’s te parkeren, of het nou boven of onder de grond is. GroenLinks steunt dan ook de lijn van dit college: er wordt flink werk gemaakt van de bereikbaarheid van de stad per auto door de aanleg van bijvoorbeeld Park & Ride en Park & Walk voorzieningen aan de randen van de binnenstad en dus niet in de binnenstad. Bezoekers met een auto worden daarmee gestimuleerd niet met hun auto de binnenstad in te rijden op zoek naar een parkeerplaats.
Wat GroenLinks betreft gaan we echter nog een stapje verder. GroenLinks vindt dat we het voor bezoekers met een auto veel aantrekkelijker moeten maken de auto aan de rand van de stad achter te laten en vervolgens met het openbaar vervoer verder te reizen richting de binnenstad. Zij nemen op de A2 de nieuwe afslag Beatrixhaven en kunnen hun auto parkeren op de nieuwe Park & Ride voorziening die daar wordt gerealiseerd. Bezoekers aan de binnenstad kunnen vervolgens kiezen: of met de bus/lightrail richting het centrum van de stad óf met de boot. Vervoer met deze watertaxi biedt twee voordelen: je staat nooit in de file en je leert Maastricht op een heel andere manier kennen, vanaf het water. Met de nieuwe bushalte op de Van Hasseltkade én een aanlegplaats voor de Parkeer & Vaar route is de Van Hasseltkade de perfecte uitvalsbasis om de Maastrichtse binnenstad te verkennen. En welke mogelijkheden biedt deze vorm van vervoer nog meer? Waarom ook geen Parkeer & Vaar route vanaf het parkeerterrein bij het Gouvernement? Of de boot vaart door naar Eijsden?
GroenLinks vindt dat de balans in de binnenstad zoek is: er staan wekelijks files voor de parkeergarages, de inwoner van de binnenstad wordt dagelijks geconfronteerd met zoekverkeer voor zijn of haar deur, de luchtkwaliteit is slecht en de leefbaarheid staat onder druk. Een leefbare binnenstad? Dat betekent alle ruimte voor de voetganger en fietser. Door bezoekers te stimuleren hun auto aan de randen van de stad te laten staan, geven we letterlijk lucht terug aan de Maastrichtenaren én aan onze gasten: we werken aan een betere bereikbaarheid, zorgen voor rust en leefbaarheid en leveren een broodnodige bijdrage aan een betere luchtkwaliteit.
De boten weg van de Van Hasseltkade? Wat GroenLinks betreft komt er direct een andere boot voor in de plaats. Kortom, de wietboten vertrekken? De Maasbus legt aan!
Saskia Hermens, raadslid GroenLinks
Rieks Sodenkamp, burgerraadslid GroenLinks