Over het nieuwe parkeerbeleid van Maastricht is tijdens de raadsvergadering van april besloten. Het heeft de gemoederen het afgelopen half jaar flink doen oplaaien in Maastricht. Wie had het er niet over. Voor GroenLinks was dit een zeer belangrijk onderwerp. Parkeren heeft een grote invloed op de mobiliteit en de luchtkwaliteit van onze stad.
Vanwege het dichtslippen van de binnenstad, de overlast in de woonbuurten en de slechte luchtkwaliteit is GroenLinks zelfs bereid moeilijk keuzes te maken als uitbreiding van de parkeertijden en het kostendekkend maken van de parkeervergunningen. Voor de overige partijen kwamen deze maatregelen nog te snel. Daarom hebben we met de overige coalitiepartijen (PvdA en CDA) besloten tijdens de raadsvergadering een amendement in te dienen waarbij deze twee maatregelen anderhalf jaar worden uitgesteld.
Eerst gaat het college doorrekenen hoeveel de vergunningen goedkoper gemaakt kunnen worden gemaakt door anders te gaan werken. Als over anderhalf jaar blijkt dat de vergunningen nog steeds niet kostendekkend vind GroenLinks dat de nog ongedekte kosten moeten worden doorberekend aan degene die een vergunning aanvraagt. GroenLinks vind het vreemd dat er partijen zijn die alle inwoners van Maastricht willen laten meebetalen aan de vergunningen van mensen die een of meerdere auto’s hebben. De vervuiler betaald, moet toch het uitgangspunt zijn en blijven.
Het nieuwe parkeerbeleid is een stuk eenvoudiger en dus goedkoper. Daarnaast wordt onderzocht of de positieve maatregelen zoals de Park & Ride voorzieningen de parkeerproblemen in de woonwijken kunnen oplossen. Zoniet dan wordt opnieuw bekeken hoe we dit gaan oplossen door het verruimen van de parkeertijden of met andere maatregelen zoal selectief afsluiten van straten. Hiervoor zal eerst worden gesproken met de buurten wat GroenLinks erg belangrijk vindt omdat hieruit waarschijnlijk goede ideeën en suggesties komen tot een beter parkeerbeleid in de wijken. Met deze wijzigingen in het parkeerplan konden alle partijen instemmen en is de parkeernota door de gehele raad akkoord bevonden.
Met deze parkeernota heeft GroenLinks een hoop belangrijke punten binnen kunnen halen. Zo houden we vast aan het aantal parkeerplaatsen voor bezoekers van de stad tot minimaal 8100. Dat is zowel straatparkeren als garageparkeren. Binnen de singels is het te druk om meer parkeerplaatsen aan te leggen en vanwege de slechte luchtkwaliteit ook niet wenselijk.
Het ontwikkelen van Park & Ride, Park & Walk en zelfs Park & Water vinden wij belangrijke parkeergelegenheden waar we op in willen zetten. We moeten keuzes bieden die de stad ontlasten want de stad heeft gewoon zijn grenzen.
Daarnaast staat in het parkeerbeleidsplan nog maatregelen als het invoering van een heldere woon-werk parkeerregeling voor mensen die buiten de stad wonen, maar in de stad werken. De communicatie rondom de bereikbaarheid wordt verbeterd. Er is eindelijk een visie die betrekking heeft op het beter bereikbaar maken van de stad door het scheppen van ruimte voor fietser, voetganger en auto.
Hiermee kunnen we de komende jaren de bereikbaarheid van de stad verbeteren.
Klik hier voor de volledige bijdrage in de raad.