Op 28 februari 2023 nam de gemeenteraad een besluit over de reconstructie van de Wilhelminasingel bij de St. Maartenslaan, de Wilhelminabrug en de F. Romanusweg. Het voorstel ademt de sfeer van ouderwets autodenken - volgens Groeninks een gemiste kans om moderne mobiliteit te omarmen.
Wij pleiten voor het mobiliteit volgens het STOP principe: Stappen, Trappen, Openbaar vervoer en als laatste de Personenauto. Dat is naar ons inzicht de juiste volgorde van denken bij het inrichten van wegen en straten.
STOP sluit ook aan bij de nieuwe realiteit: er wordt veel gelopen, massaal gefiets en steeds minder met auto's gereden in het centrum. Dan is het bizar om de vele fietsers te laten stoppen voor steeds minder auto's. Of om de bussen van Arriva standaard te laten wachten op doorgaand autoverkeer.
Deze reconstructie is juist hét moment om de stad te moderniseren. En niet alleen om nieuw asfalt te leggen. Het gewenste autoluw maken van Wyck komt met deze plannen op een laag pitje te staan.
Eén derde van de raad was het met ons eens, de meerderheid denkt nog zoals in de vorige eeuw.
Onze motie werd afgewezen.
Zie ook de berichtgeving bij RTV Maastricht en De Limburg (slotje).