We weten allemaal dat de invoering van de Participatiewet, naast de andere decentralisaties, nog grote onzekerheden kent. Tegelijkertijd bieden de decentralisaties ook veel mogelijkheden en kansen. Bij de behandeling van het Beleidsplan Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2015 focuste GroenLinks op de mensen met een beperking die dankzij de Participatiewet aan een baan geholpen kunnen worden.

Mensen met een beperking aan een baan helpen - 7.500 banen eind 2015. Anders treedt op 1 januari 2016 de quotumwet in werking. Elk bedrijf moet dan aan een vastgesteld quotum voldoen of jaarlijks een boete betalen. AWVN, De Normaalste Zaak, VNO-NCW en MKB-Nederland zijn ervan overtuigd dat werkgevers de doelstelling voor de komende jaren gezamenlijk moeten kunnen halen en hebben daartoe een plan van aanpak gemaakt.

Dit citaat valt te lezen op de site van de AWVN, de Algemene Werkgeversvereniging Nederland.

Veel werkgevers zoeken al naar mogelijkheden om mensen met een arbeidsbeperking (bijvoorbeeld Wajongers, WWB’ers) aan het werk of aan een werkervaringsplek te helpen. "Inclusief werkgeven" wordt dit genoemd. Die bedrijven hebben heel verschillende redenen om inclusiever te willen worden: de gemaakte afspraken uit het Sociaal akkoord nakomen is er één van. Andere redenen zijn bijvoorbeeld het vergroten van innovatiekracht en marktaandeel, het maken van een efficiëntieslag in de werkprocessen, het voorblijven van krapte op de arbeidsmarkt, of invulling geven aan de maatschappelijke betrokkenheid, de Participatiewet of aan al gemaakte cao-afspraken. Op de site van de AWVN zijn tal van kleine en grote initiatieven te zien die bijdragen aan het behalen van de genoemde doelstellingen.

GroenLinks meent dat de komende periode alle mogelijkheden moeten worden benut om werkgevers te stimuleren actief de schouders te zetten onder de uitdaging om zoveel mogelijk mensen een passende plek op de arbeidsmarkt te bieden.
Een week voor de gemeenteraadsvergadering van 16 december zagen de leden van de raadscommissie ESZ (Economische en Sociale Zaken) al een mooi voorbeeld gezien bij het werkbezoek aan Tulp en EML. Deze twee bedrijven lieten de commissieleden zien hoe ze met werknemers met een arbeidsbeperking aan het werk zijn. Marlise Korsten, raadslid namens GroenLinks: "Mooie voorbeelden, volgens GroenLinks. Maar we willen graag nog veel meer voorbeelden zien! En we willen de gelegenheid geven voor brede aandacht aan bedrijven met goede praktijkervaringen. We willen deze werkgevers een hart onder de riem steken en belonen voor de getoonde daadkracht en het maatschappelijk ondernemers initiatief."

Om die reden diende GroenLinks de motie “Onderscheiding voor Sociaal Werkgeverschap” in. De motie werd gesteund door een meerderheid van de raad en vervolgens overgenomen door het college, dat gelijk de intentie uitsprak om de Onderscheiding in te stellen voor heel Maastricht-Heuvelland. Die intentie werd door GroenLinks van harte ondersteund.

Het raadsvoorstel betreffende het Beleidsplan Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2015 treft u hier aan.